Bijbel,  soul

De Bijbel en meditatie

Wat zegt de Bijbel hierover?

Er is heel veel te vinden over meditatie in de Bijbel. En er wordt ook veel vertaald in het Engels naar het woord: meditation.
Maar meditation is een algemeen woord die vele betekenissen heeft.
Wat wel 1 ding zeker is, is dat meditatie heel belangrijk is in het Woord van God.

Je hebt gebed en meditatie.
Gebed is praten met God, actief. Meditatie is meer het focussen op woorden, focussen op je gedachten, op teksten, op het Woord van God.
Dat kan in stilte, maar ook met geluid. Het hardop spreken van woorden, teksten. Om deze tot je door te laten dringen, om ze te memoriseren.
Ik zie meditatie meer in je stille tijd. Waar je ook in gebed gaat, maar waar ook Gods woorden tot je spreken. Je aanraken, doordat je stil bent en in Zijn aanwezigheid wilt zijn.

Waarover mediteren wij als christenen?
* Over God
* Gods wet
* Gods wonderbare werken, getuigenissen
* Het boek der wet
* Gods wijsheid begrijpen
* Alles wat God heeft gedaan en nog veel meer!

Mediteren is wat ik zei een algemeen woord en vanuit het Hebreeuws als 1 woord vertaald, terwijl het Hebreeuws meerdere woorden gebruikt.
Waaronder de woorden Higgayown, Meletao, Haguwth en Hagah.
Ik ga alleen verder met de uitleg van Hagah, vertaling: brullen, grommen, mijmeren of uitspreken.
Het grommen van een leeuw! Dus niet stil zoals men vaak mediteert, maar hardop. De woorden uitspreken, het uitroepen.
In Jozua 1:8 staat:

Houd de woorden van dit wetboek altijd in je gedachten. Denk er dag en nacht over na. Want alleen dan zul je precies kunnen doen wat er in staat. En dan zul je altijd succes hebben. Alles wat je doet, zal lukken.

(basisbijbel vertaling)

En in Psalm 1:2 staat:

Het is heerlijk als je geniet van Gods wet,
en daar dag en nacht over nadenkt.

En hier nog een paar Bijbel verzen:
Psalm 119:15 – Ik denk over uw wetten na en ik wil doen wat U van me vraagt.
Psalm 119:97 – Wat houd ik toch veel van uw wet! Ik denk er de hele dag over na.
Psalm 77:12-13 – Ik zal altijd blijven denken aan de wonderen die U vroeger heeft gedaan. 13 Ik zal erover blijven spreken.
Ik zal eraan blijven denken.

Dus als wij als christenen mediteren dan moeten we vol zijn van Zijn Woord in onze gedachten. Actief.
En dat is heel anders dan de meditatie waarbij de geest “leeg” moet worden (zoals bij bijv. new age/ boeddhisme).
Want als dat gebeurd (dat ons hoofd helemaal leeg is) dan kunnen er andere (negatieve) gedachten in ons hoofd binnenkomen.
Dan zijn we niet meer alert en dat is niet wat God wilt. Hij wilt dat wij alert zijn, vol van Zijn Woord en er mee bezig zijn (actief).

Eigenlijk hoort gebed met meditatie bij elkaar. Het kan in elkaar overlopen. Je praat tegen God en dan mediteer je over Zijn Woorden, en dan kan je weer verder in gebed gaan, samen met de Heilige Geest die altijd bij jou is (Romeinen 8:26).

Als je wilt beginnen is de eerste tip welke ik je zou willen geven om je mobiel uit te zetten. Of iig het geluid helemaal uit. En uit het zicht neer te leggen. Zodat je daar in ieder geval niet door afgeleid bent.

1. Zoek een rustige plek op. In huis, slaapkamer, woonkamer, of misschien vind jij het heerlijk om naar buiten te gaan.
2. Neem de tijd om “stil” te zijn/ te worden. Om rust te krijgen.
Ik hoorde gisteren een mooie tip van Erica Duenk van Transparant (family 7).
Om deze rust te krijgen in je hoofd, schrijf alles op wat je voor je gevoel nog moet gaan doen. Schrijf het van je af.  Al die to-do dingen van je lijstje. Je zal  dan merken dat je hoofd leger wordt en je je beter op Hem kan richten. Vraag de Heilige Geest om je te helpen!
3. Ga in gebed. En neem hier de tijd voor. Ook al heb je de woorden even niet, God ziet zoals je komt. En Hij houdt van je en zal je nooit oordelen. Geef Hem al je zorgen en dank Hem!
4. Je kan specifiek onderwerpen zoeken in de Bijbel (YouVersion app) of de concordantie.
Ben je verdrietig, onrustig, juist blij of?? Zoek een Bijbeltekst op hierover en ga hiermee in gebed. En overdenk deze tekst. Wees actief!
Maar ik geloof ook dat God je een Woord kan geven.
Of je gaat gewoon heerlijk een stuk Bijbel lezen.  Of met een dagboekje. Alles is mogelijk!
5. Overdenk de tekst die je hebt gelezen en je kan ook weer in gebed gaan als je vragen erover hebt.
6. Luister naar muziek. Zing lekker mee! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *