lifestyle,  mind,  soul

Be slow… tips

Het nieuwe jaar is begonnen en dit doen we lekker “slow”! Niets is beter om het jaar na alle feestdagen en nieuwe voornemens rustig te beginnen en alles even op een rijtje te zetten.
Hier een aantal tips voor een slow living “life”.

Slow  morning

  • word natuurlijk wakker
  • doe gelijk je gordijn open
  • het bed opmaken
  • ontbijt eten
  • geniet van je kop thee of koffie
  • een boek lezen (audioboeken werken ook)

Slow weekend

  • begin de ochtend slow
  • sta half uur eerder op (ga ook eerder naar bed) zodat je rustig voordat iedereen wakker is,  je miracle morning kan starten en  ga even een frisse neus halen buiten met daarbij rustige ademhalingsoefeningen.
  • stille tijd en gebed
  • luisteren naar podcasts over dit onderwerp
  • wandelingen, bosbaden
  • je hoeft je weekenden niet helemaal vol te plannen.  Je hebt ook vaak de weekenden nodig om jezelf weer op te laden. Neem deze tijd ook voor jezelf (en voor je gezin).

Slow technologie

  • doe een 30-daagse sociale media detox.
  • zoek uit welke rol jij wilt dat sociale media in jouw leven speelt
  • minder vaak checken / antwoorden op e-mail (ook experimenteren met niet controleren op mijn telefoon)
  • aanrader boek: Ik maak het uit! als je merkt dat je het niet alleen kunt. Hier staan goede en leuke tips in (o.a. een 30-daagse sociale media detox)
  • zoek uit welke “rol” jij de technologie in jouw leven wilt laten spelen (telefoon, computer, tv, enz.)
  • dagelijks lezen uit een boek

Slow food

  • minder uit eten gaan en maak het lekker zelf thuis, 100% puur natuur en geniet in alle rust
  • meer vegetarisch eten
  • langzaam eten 🙂
  • eet met 100% aandacht, dus niet bij de tv of met mobiel, maar alleen JIJ en je eten aan tafel (en dit eventueel samen met je gezin).
  • neem een moestuin. Daar kan je ook heerlijk ontspannen en je hebt 100% pure groenten en fruit. En maak dan ook een border met mooie wilde snijbloemen planten voor een beetje Shinrin-Yoku in je huis!

 Slow work

  • bijhouden hoeveel uren je elke dag werkt (en hoeveel per project)
  • stel realistische verwachtingen in over wat je kan doen op een dag (met tijdlijnen/ timemanagement)
  • werk goed verdelen over de dag.
  • neem om de 2 uur een pauze.  Loop tussendoor en doe wat oefeningen.
  • 100% aandacht als je aan het werk bent.  Je niet laten afleiden door je mobiel of andere privé zaken als je werkt.  Je bent dan geconcentreerd  bezig en verzet je meer werk in een kortere tijd dan dat je meerdere dingen tegelijk doet. Is voor je “mind” veel rustiger.
  • neem gewoon eens een dag extra vrij als je het nodig hebt. En niet doorgaan omdat je misschien het gevoel hebt dat je er altijd “moet” zijn en dat ze niet “zonder” je kunnen. Jij bent er ook nog!

Slow travel

  • ga eens een week lekker thuis zitten. Je hoeft niet altijd weg te gaan of even een weekendje hier heen of daar heen.
  • maak een citytour in je eigen stad of in een nieuwe stad in Nederland
  • plan niet je hele vakantie vol met activiteiten, maar laat je verrassen. Ga gewoon lekker niks doen of ga gewoon naar een dorpje of stadje en zie wat de dag brengt!
  • neem een boek mee op vakantie.

Slow nights

  • geen werk / sociale media na 19.00 uur
  • noteer na het werk de planning / takenlijst van de volgende dag
  • geen tv / telefoon na 20.00 uur (en zeker niet in bed en beter is een uur voordat je gaat slapen uit zetten)
  • lees elke avond een paar bladzijden van een boek
  • maak / oefen / deel je nieuwe bedtijd routine

Slow home (declutter je spullen)

  • al je bezittingen weer doorlopen / alleen inpakken wat je wil bewaren
  • verkoop / schenk alles wat je niet meer wilt hebben
  • maak een lijst van dingen die je denkt dat je wilt kopen (en ook echt nodig hebt)
  • ga je verhuizen/verbouwen, eerst settelen in je (nieuwe) huis, voordat je iets gaat kopen
  • maak plannen met nieuwe vrienden 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *