lifestyle,  mind

JOMO en je agenda

De lens die we gebruiken om de wereld te bekijken.
Joy Of Missing Out.
Het altijd maar kijken (online) wat anderen doen en dan ook jaloerse gevoelens erbij krijgen is FOMO.
Het gevoel hebben dat je niets mist is JOMO. Lekker thuis blijven bij je gezin of onder de dekens kruipen omdat we het te vol hebben in ons hoofd door de drukte van de dagen of gewoon omdat we geen zin in hebben om ergens heen te gaan.
Je hoeft niet overal aanwezig te zijn.

Door omstandigheden en die drukte kunnen we uit het oog verliezen wie we diep van binnen zijn en wat voor ons het belangrijkst is. We zijn dan zo druk met de dingen om ons heen dat we ons hoofd niet meer boven water kunnen houden.
We moeten onszelf de tijd gunnen om een diepe ademhaling te nemen en onze horizon te bekijken. We kunnen ervoor kiezen om naar kalmer water te zwemmen.
Een stap terug doen.
Keuzes maken.

Als je dat gaat doen leren we onze eigen bestemming te beïnvloeden in plaats van de stroom toe te staan ons te duwen naar waar het maar heen wilt gaan.

Bekijk eens je agenda.
Begin je dag niet met internet (inclusief je werk), maar neem die rust (miracle morning). Betekent misschien ook wel iets eerder je bed uit voordat iedereen wakker is, maar ik kan uit ervaring spreken dat je je er zoveel beter bij voelt.
Blokkeer ook tijden in je agenda. Tijd voor jezelf, tijd voor dingen die jij belangrijk vind.
Neem tijd om te focussen en tijd voor pauzes. Jouw prioriteiten.
Want een open agenda vult zichzelf altijd heel snel en ben je het overzicht vaak weer kwijt. Anderen (niet belangrijke dingen) en hun prioriteiten eisen onze tijd snel af.
Blokkeer tijdvlakken voor werk en eigen tijd.

Vind je dat moeilijk? Zie het als tijd dat je een afspraak hebt met de dokter. Daar zet je ook geen andere afspraak op. Probeer het anders eerst met een half uur. Met even een uitloopje. Niet dat je gelijk na dat half uur weer wat gaat inplannen.

Nog even over Miracle morning. Zelf doe ik het ook, gelijk opstaan als de wekker gaat en eerder opstaan dan de rest. Niet om 5 uur maar wel genoeg tijd zodat ik rustig mijn oefeningen kan doen en stille tijd.
Als het buiten droog is ga ik altijd even ademhalingsoefeningen doen. Dit hoeft ook weer niet lang te zijn, al is het maar 10 keer.
Oefening: Rechtop staan en dan 4 tellen in, 4 tellen vast en 4 tellen uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *