lifestyle,  personal,  review

Review: Digitaal minimalisme

Digitaal minimalisme, een boek van Cal Newport.
Een boek met een filosofische gedachte over het digitaal minimalisme. En met goede tips om dit toe te passen.
Hij heeft een onderzoek gedaan met een groep mensen om dit een maand toe te passen. Het is niet de bedoeling dat je het toepast om te denken: Ik doe dit een maand lang en daarna ga ik gewoon door hoe ik daarvoor was, nee, het is de bedoeling dat je het op een andere manier gaat zien en mee om moet gaan, voor altijd.
Daarom zijn de stappen rustig en op deze manier zal het je ook zeker lukken.
Een stuk over de Amish gemeente, die zeker niet achterlopen in de ontwikkeling van de wereld, maar kijken wat voor hun werkt en wat niet. Maar niet afhankelijk willen zijn van de maatschappij, het in eigen handen houden. Zo kunnen zij een website gebruiken om spullen te maken etc. voor anderen, maar ze mogen de website niet zelf onderhouden. Hoe ik dacht over de Amish werd bij mij wel veranderd.

De medicinale werking van “wandelen”. Bij het wandelen komen zoveel gedachten vrij en ideeën. Het laten gaan van je stress, de drukte om je heen, je werk, eigenlijk alles!

Het afzonderen in een hutje of tijdens een wandeling. Dus alleen de rust vinden is tegenwoordig niet zo makkelijk meer.
Het toch gebonden voelen of niet gemakkelijk voelen als je je telefoon niet bij je hebt.
Probeer als het je niet lukt om hem niet mee te nemen, onderin je tas te doen en op stil te zetten, mocht je hem toch in nood nodig hebben. Of koop een simpele telefoon, puur om te bellen, niet om in verleiding te komen om toch digitaal in verbinding te komen als je ergens wilt rusten of niets aan het doen bent als je alleen bent.

Ook informatie over de iGen, de generatie tussen 1995 -2012, de generatie die is opgegroeid met een telefoon, laat je beseffen dat het 24/7 in verbinding staan niet goed is voor je. Angststoornissen zijn in de periode toen de mobiel kwam sterk toegenomen wordt aangetoond door onderzoeken.
Veel kinderen die nu tiener hebben nu veel meer angst en depressiever dan voor de mobiel.
Het niet onder controle kunnen houden als kind dat je niets wilt missen van al je leeftijdsgenoten en dat alles perfect eruit moet zien online (lees: FOMO).

De filosofie die verderop in het boek beschreven wordt is: conversatiegerichte communicatie. (lees: Sherry Trukles boek reclaiming conversation).
Dat je je digitale leven zo invult dat je je apps puur praktisch (als een professional) gebruikt, geen likes en commentaar geeft onder een foto, maar in plaats daarvan iemand opbelt. Dus meer face to face communicatie, een videochat of een telefoongesprek. Alle sociale media, email, appjes en messengerberichten tellen niet mee als conversatie en moet gezien worden als niets meer dan connectie. (blz 170)
Dus vrienden verwijderen van je Instagram en Facebook waar je niet echt een band mee hebt, en je alleen richten op actieve relaties.
Of je hier mee eens bent of niet. Het gaat uiteindelijk om het motiverende uitgangspunt erachter. Meer en betere echte menselijke communicatie beter is en voegt meer toe in je leven dan alleen de oppervlakkige communicatie die je online zal hebben. Die ene “like” die je graag wilt ontvangen als je iets gepost hebt, zal je alleen maar meer naar je isolement trekken, dan wanneer je je richt op “echte” relaties.

Dan is het eeuwig scrollen voor jouw gevoel misschien lekker na een dag (hard) werken, maar uiteindelijk word je er nog moeier van. Daarin tegen als je juist actieve dingen doet naast je baan, je beter zal voelen mentaal en meer voldaan.
Iedereen heeft een dag van 24 uur, waarvan je 8 uur werkt en dus 16 uur overhoudt. Daarvan weer 8 uur slaapt ongeveer en heb je zoveel tijd nog over om offline dingen te gaan doen.
Geef prioriteit aan inspannende activiteit boven passieve consumptie (blz. 199).

Het boek vind ik goed onderbouwd met diverse standpunten en filosofieën waar ik persoonlijk zeker wat mee heb gedaan en ook goede onderzoeken (wel op Amerika gericht), maar het geeft je wel een beeld van hoe het is en hoe het anders kan. Je moet wel actieve keuzes maken als je het voor jezelf ook wilt veranderen!
Ik vind het de moeite waard om het te doen, jij ook? Hoor graag als je het ook hebt gelezen en bent veranderd of wil veranderen. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *