mind,  personal

Journaling, goed voor je mind

Journaling. Schrijven. Dagboek. Offline.
Het van je afschrijven. Je gedachten laten gaan op papier.

Tegenwoordig is (bijna) alles op je computer. Heel handig natuurlijk maar voor mij was en is schrijven belangrijk.
Dat kan natuurlijk in elk soort boekje. Een bullet journal is wel fijn omdat je daar in kan schrijven, maar ook in kan tekenen bijvoorbeeld omdat het een boekje is met dots in plaats van lijnen.
De dag beginnen met je miracle morning en een stukje journaling.
Je gedachten van je af schrijven om goed en positief de dag te beginnen.
Of in de avond voordat je gaat slapen om de dag door te nemen hoe het was gegaan.
Je kan klein beginnen en dat later uitbreiden met lijstjes maken van welke films/series je wilt gaan kijken, je “mood” bijhouden voor een maand, je “vision board” maken, een pagina met welke reizen je nog wilt maken, je wellness bijhouden van je sport, wat je eet en/of mentaal, of een tracking van je medicijnen of welke planten je nog wilt kopen. Je kan alles maken wat je maar wilt! (zie bij pinterest: bullet journal list)

Mijn ervaring
Ik heb altijd al dagboeken gehad en toen ik ouder werd werd dat minder, maar jaren geleden begon ik met een bullet journal (Leuchtturm1917) en maakte ik mijn eigen agenda pagina’s, lijstjes etc en ook een gedeelte als journal. Toch miste ik vrolijkheid in mijn bullet journal en ging ik verder kijken.
Nu heb ik diverse Happy Planners. Agenda’s, notebooks en stickers.
Het heeft mij heel erg geholpen toen ik in 2018 en 2019 lang thuis zat in verband met mijn hernia.

Happy Planner
Ik zat thuis, deed praktisch niets en had dus ook niets om naar uit te kijken. Mijn agenda was LEEG. Toen ben ik begonnen met mijn Happy Planner (HP).
De week beplakken met HP stickers. Een HP wellness planner, een HP faith planner en een HP budget planner, dan dit alles combineren en je hebt een “frankenplanner” (zoek maar op Youtube hiernaar).
Op FB zijn er meerdere groepen hiervan en op Instagram haalde ik weer mijn inspiratie vandaan. En vond ik het leuk om te zien dat ik op een dag toch wel wat had gedaan. Al was het maar toen even de kamer stofzuigen of lekker in de tuin zitten. Al met al kreeg ik wat positieve vibes! En dat alleen maar van een planner! Niet alleen natuurlijk, maar het heeft zeker wel geholpen. En een beetje crea zijn met stickers 😉
En nu kan ik niet meer zonder. Ik heb nu ook een journaling HP en van een HP een social media planner gemaakt.

Persoonlijk kan ik zeggen dat mijn hoofd hier leeg van wordt en ik heb nu veel beter overzicht wat ik gedaan heb (lees: productief of niet), hoe ik me voelde en hoe het nu gaat.
Schrijven is altijd goed om je gevoelens te uiten.
Het is ook goed als je ergens druk mee bezig bent en je denkt toch de hele tijd maar aan iets wat je niet moet vergeten. Schrijf het gelijk op! Dan ben je het kwijt en kan je verder gaan.
Ook heb ik altijd een klein memo boekje mee in mijn tas voor zulke dingen, op mijn werk of onderweg. Echt heel handig!

Vertel mij jouw ervaring met journaling!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *