mind,  personal

Journaling tips!

Over journaling heb ik al een keer geschreven. Klik hier om naar deze blog te gaan.
Het feit dat het goed voor je mind is. Maar het is ook goed voor nog meer dingen! En in deze blog zal ik je ze met je delen.
Journaling is een van de absoluut BESTE manieren om uw algehele welzijn te verbeteren en een van de krachtigste therapeutische hulpmiddelen die er zijn. Het positieve effect van journaling op de geestelijke gezondheid is veel studie naar gedaan.

Als je worstelt met mentale gezondheid of zelfs als je je nu wel stabiel voelt, is dit een tip om hiermee te beginnen.
Zelf heeft het mij, zoals ik in de vorige blog ook heb geschreven, ook mentaal heel goed geholpen tijdens mijn tijd thuis in verband met mijn hernia.
Het van mij afschrijven zodat het niet in mijn hoofd bleef malen en het op papier zien staan wat nou eigenlijk het probleem was waar ik mee zat, heeft mij zeker helpen om het overzicht weer te krijgen. Ik doe het zelf al ruim 10 jaar, al voor de periode dat ik thuis was, omdat het mij erg helpt!

Ook velen coaches (onder andere ik zelf ) werken met journaling en zien we hier ook de voordelen van in. Hieronder een aantal hiervan.

21 Mentale gezondheidsvoordelen van journaling

  1. Verhoogt de stemming
  2. Helpt symptomen te volgen
  3. Vermindert het herkauwen
  4. Verlaagt angstsymptomen
  5. Verlaagt de symptomen van depressie
  6. Vermindert stress
  7. Kalmeert de geest
  8. Helpt bij het herformuleren van nutteloze gedachten
  9. Biedt de mogelijkheid voor positieve zelfpraat
  10. Verhoogt een gevoel van welzijn
  11. Maakt je geest leeg (het van je af schrijven)
  12. Laat negatieve gedachten los
  13. Verhoogt dankbaarheid
  14. Vermindering van opdringerige gedachten
  15. Verbetert emotionele intelligentie
  16. Ontdekt triggers (je gevoelige snaar)
  17. Helpt bij het verschuiven van perspectieven
  18. Verbetert het zelfbewustzijn
  19. Verhoogt het optimisme
  20. Vermindert posttraumatische symptomen
  21. Houdt de voortgang van de behandeling bij (erg fijn als je bij een coach loopt of een dokter)

Journaling Tips:

Ik wil beginnen met te zeggen dat er absoluut GEEN regels zijn voor journaling.

1) Schrijf zonder oordeel naar jezelf!

Je dagboek moet een veilige plek zijn voor zelfonderzoek, inspiratie, je geest opruimen, de toekomst visualiseren, uitdagingen oplossen en nog veel meer!

2) De mogelijkheden zijn eindeloos.

Beschouw uw dagboek als een vertrouwde, vriendelijke, meelevende vriend waar u zich helemaal prettig bij voelt. Je kan er een mindmap in maken, een habbit-tracker (bijv. om te kijken hoe je “mood” was per dag voor een maand) en zo veel meer!

3) Laat je ongecensureerd zijn

Schrijf wat er in je op komt en wat je uit je gedachten wilt hebben! Wees eerlijk en laat de woorden en gedachten uit je stromen.
Het hoeft geen diepgaande, wereldschokkende informatie te zijn! Schrijf gewoon alle gedachten op. Denk er niet over na.

4) Blijf schrijven

Begin met schrijven en stop niet. Laat je gedachten en gevoelens uit je op papier stromen. Denk er niet over na en stop niet om te herzien wat je schrijft.
Sommige mensen vinden het handig om een ​​timer te gebruiken. Het is een handige tactiek om gefocust te blijven op het schrijven, maar zorg ervoor dat je een redelijke hoeveelheid tijd instelt.
5-10 minuten is goed genoeg!

5) Maak er een gewoonte van

Sommigen geloven dat elke dag het beste is en sommigen vinden dat een paar keer per week/maand voldoende is. Je moet doen wat voor jou werkt. Het moet geen MOETEN worden, maar je kan je zelf wel aansturen om het elke dag te proberen. En eigenlijk niet pas als je hoofd helemaal vol zit. Het is juist goed om, ook al voel je je goed, toch te gaan schrijven. Zo kan je later ook de goede periode teruglezen (als je het alleen doet als je je mentaal niet zo goed voelt).
Zelf doe ik het elke dag, gewoon omdat ik het fijn vind. Er hoeft zeker niet altijd iets te zijn en soms ben ik snel klaar met schrijven en  dat maakt helemaal niet uit.

6) Schrijf op een rustige en ontspannende plek

Vlak voor het naar bed gaan schrijven lijkt een populaire tijd voor mensen. Als afsluiting van de dag in je bed of op een andere rustige plek in je huis.
Journaling voordat je een oogje dichtknijpt, is een handige manier om alle drukte van de dag in ons hoofd weg te schrijven.
Moeite met slapen? Onderzoek toont aan dat journaling voor het slapengaan mensen kan helpen beter te slapen.

Ben benieuwd of jij ook een journal bijhoudt.

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *