Bijbel,  natuur,  wellness

Essentiële oliën

Essentiële plantaardige oliën zijn een van Gods voorzieningen voor het welzijn van onze geest, lichaam en ziel.
Net als bomen, bloemen en struiken ons schaduw, kleur en schoonheid geven, geven zij hun oliën.
Elke boom, bloem, struik, kruid en plant in de wereld heeft verschillende eigenschappen die ons lichaam kan gebruiken om de gezondheid voor ons te herstellen.
Omdat er honderden en soms duizenden ponden plantmateriaal nodig zijn om slecht 1 pond etherische olie te maken, zijn een paar druppels op het lichaam of het inademen van enkele druppels voldoende en kan dit een enorm effect hebben.

Ik geloof dat God alles zo mooi gemaakt heeft en dat wij mogen genieten van al de schoonheid op deze aarde en er zijn zoveel heilzame planten en bomen die we kunnen gebruiken om te genezen.

Er staan in de Bijbel meer dan 500 verwijzingen naar planten en minstens 200 daarvan verwijzen naar bekende aromaten. Velen worden beschreven als zijnde in zuivere etherische olievorm.
Lees Jesaja 41:18-20
Hier staan verschillende bomen waarvan de essentiële oliën onze fysieke en emotionele gezondheid te ondersteunen.

Wierookbomen.
De wierookboom die groeit in het Midden-Oosten als enige plek.
Wierook, wat veel gebruikt werd in de Bijbel. Deze geur wordt ook wel Frankincense genoemd.
Je hebt ook de Frankincense Trail en deze lange handelsroute verbindt Oman en Jemen. Eeuwenlang droeg deze trail 3000 ton kostbare wierook en kruiden.
En nu is deze wierook ook naar het westen gekomen..

Kostbaar.
In de tijd van Christus waren etherische oliën zo kostbaar dat ze op de markt werden verhandeld alsof het gouden of zilveren munten waren. De rijkdom van een koning werd mede bepaald door zijn bezit van kaneelolie (in India) of wierookolie (in Israël).
Kijk ook naar het verhaal dat Jezus werd geboren. De wijzen namen dure geschenken mee: goud, wierook en mirre. (lees: Mattheus 2: 11)

Zalving.
In de Bijbel geeft God de instructie om mensen te zalven met etherische olie en niet met olijfolie, voor het gebed.
Dit is een van Gods voorzieningen voor de genezing van lichaam, geest en emoties.
Misschien denk je, waarom niet gewoon bidden zonder olie?
Natuurlijk kan dit en mensen worden ook genezen zonder olie te gebruiken.
Vergeet niet dat God zeer creatief is en mensen kan genezen zoals Hij dat wilt.
Het is zelfs zo dat er ook verhalen zijn dat er geen druppeltjes werden gebruikt om iemand te zalven maar dat iemand overgoten werd over het hoofd en lichaam (lees: Psalm 133:2).
De meeste oliën die gebruikt worden voor zalving is hysop, cassia en wierook.

Omdat God ons instrueert om te bidden en te zalven met kostbare oliën, moet er een reden zijn. God heeft overal redenen voor de wegen die gebeuren in ons leven en ook hierbij zal het de ene keer met en de andere keer zonder olie moeten gaan.
Het is altijd een wonder als God mensen geneest (lichamelijk en geestelijk)!
Lees hierover in: Jacobus 5: 14

Joodse traditie
Volgens de Joodse traditie was het een daad van gastvrijheid om de voeten te wassen en te zalven van een bezoeker.
Lees hierover in: Johannes 12:3

Zelf gebruik ik vaak geurkaarsen en heb ik ook een olie diffuser in huis. Zeker in de donkere dagen gebruik ik ze het meest. Het maakt een fijne sfeer in huis en het ruikt natuurlijk heerlijk!

Bron: Youversion

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *