voeding

Omgaan met PDS

Niet een onbekende afkorting, PDS, prikkelbare darm syndroom. Kort gezegd: een vervelende darm.

Ik heb het al mijn hele leven en er is heel goed mee te leven alleen voordat ik wist dat ik het had, was het heel vervelend en heb ik jaren lang heel veel pijn gehad.
Maar toen ik het wist, heb ik gelijk mijn voeding aangepast en ging het snel veel beter.
Natuurlijk was het ook (en is het soms nog steeds) kijken waar ik wel tegen kon en waar niet.
Klachten waren veel krampen, dikke opgezette buik en in de avond zo zeer dat ik niets meer kon doen en moest ik naar bed (vaak in combinatie met diarree en overgeven).

Dus wat eet en doe ik niet meer?

  • Het is niet moeilijk allemaal, alleen wat aanpassingen. En het geld voor mij en misschien heb jij andere aanpassingen moeten doen of moet je gaan doen, voordat je merkt dat dat het juiste is voor jouw darmen. En misschien kan jij er ook wat mee met deze persoonlijke tips!
    Ik rook niet meer sinds mijn 17de (dat is natuurlijk sowieso niet goed voor je).
  • Ik eet geen patat of vette dingen meer. Dat was even afzien en soms heb ik natuurlijk trek in een patatje en eet ik er een paar, maar dan moet ik afzien erna helaas…
  • Ik kan niet goed tegen uit eten. Ook al eet ik Indisch thuis met veel kruiden, als ik uit eten ga heb ik altijd krampen. Ik ga dus niet veel uit eten, maar ik mis het helemaal niet. Thuis kan ik ook soms iets speciaals maken in plaats van.

En als ik wel uit eten ga dan moet ik daarna gelijk naar huis. Ik kan het niet combineren met een bioscoop bezoekje of even borrelen daarna.

  • Dat is ook gelijk het volgende puntje. Alcohol is ook geen toppertje voor als je een PDS hebt.
  • Ik eet geen rauw vlees meer.
  • En vlees, ik eet geen varkensvlees meer. Maar sowieso eet ik niet heel veel vlees, maar kip kan ik wel heel goed verdragen, ook al is dat bewezen dat dat ook niet altijd zo goed voor je is (maar wel lekker)
  • Soja, ben ik ook achter gekomen (terwijl wij veel op soja basis indofood eten) kan ik ook niet goed tegen.
  • Ik gebruik geen zakjes met instant voedsel en kruiden. Dus geen lasagnezakjes meer voor mij.
  • Ik heb veel slaap nodig.
  • Taartjes zijn heerlijk maar daar moet ik niet teveel van eten. Suiker is een no-go voor je darmen en als je daar teveel wat binnenkrijgt zal je dat zeker gaan merken.
  • Gewone pizza (i.v.m. de bodem) is ook geen succes.

Naast mijn PDS heb ik ook last van mijn darmen als ik brood eet, dus eet ik desembrood en glutenvrije crackers. Het is niet dat ik gluten allergie heb maar mijn darm is erg gevoelig voor veel voedsel en dus ook tarwe.
Maar gelukkig zijn er veel mogelijkheden om wel gezond te eten! En alles wat ik eet is gemaakt van pure kruiden en dat is toch wel het beste voor je lichaam. Zonder toegevoegde suikers/zouten etc.
Mijn ontbijtje bestaat ook uit yoghurt met blauwe bessen en boekweit (eat natural) en een beetje honing.
Verder eet ik veel fruit en groenten. Maar een vegetarische pizza vind ik ook heerlijk!

 

Brood goed voor je?

Uit een artikel dat ik laatst las (doorgestuurd dus ik weet de oorsprong niet), staat het een en ander over brood. In een nieuwe studie staat (denk je misschien alweer een studie, maar deze is zeer duidelijk over dat brood niet meer het brood is wat het vroeger was en dat er ook verkeerde stoffen in zit) dat je zeker zonder brood kan leven. Brood is, zoals ik al schreef, niet meer het brood van onze voorouders en dat betekent dat de tarwe die hiervoor gebruikt wordt ook niet meer de tarwe is van vroeger. 
Dr. William Davis, cardioloog, schrijver en toonaangevend expert op het gebied van tarwe. Moderne tarwe is het ‘perfecte chronische gif’ volgens expert Natasha Longo. Hieronder citeer ik een stukje van de tekst:

Hij beweert dat het weglaten van tarwe helemaal geen tekort aan voedingsstoffen oplevert, als je tarwe vervangt door gezonde voeding zoals groentes, noten, gezonde oliën, vlees, eieren, kaas, avocado’s en olijven.
Brood heeft allerlei nieuwe eigenschappen waarover niemand je heeft ingelicht, zoals een nieuw eiwit, gliadine, dat er in zit. Het is geen gluten. Ik heb het niet over mensen met gluten intolerantie en coeliakie. Het gaat over iedereen, want iedereen is gevoelig voor gliadine eiwit, een opiaat. Dat ding verbindt zich aan de opiaat-receptoren in je hersenen, wat bij de meeste mensen de eetlust stimuleert, zodanig dat je 440 calorieën per dag meer eet, 365 dagen per jaar.’

Tarwegliadine is in verband gebracht met dementie, uitbarstingen op het gebied van gedrag bij kinderen met ADHD en autisme en paranoïde wanen en hallucinaties bij mensen met schizofrenie; ernstige en invaliderende effecten voor mensen die last hebben van deze aandoeningen.

Lectines

Op de website van Simoneskitchen staat dit over lectines:
De medische en wetenschappelijke wereld zijn het er niet over eens. Moet je lectines nu wel of niet helemaal vermijden? Heb je problemen met je darmen en wellicht last van een lekkende darm dan is het vermijden van lectines een goed idee. Wil je ze perse wel eten dan is een goede bereiding essentieel. Rauwe bonen bevatten enorme hoeveelheden lectine en ongekookt zijn die heel giftig. Op de goede manier weken en koken zorgt ervoor dat het grootste gedeelte van de lectine verdwijnt. Hetzelfde geld voor granen. Zuurdesem brood op de traditionele manier gebakken heeft lang genoeg kunnen fermenteren om de meeste schadelijke bestanddelen te laten verdwijnen. Veel commercieel bereid brood echter heeft die tijd niet gehad. Ook commercieel zuurdesem is vaak niet op de goede manier gemaakt! Dus het is zeker iets om over na te denken om zelf brood te gaan maken. 

TIP: De Broodbijbel is een heel goed boek om zelf brood te leren maken! 

Tarwevrije opties

Denk erom dat veel van de tarwevrije opties toch nog gluten bevatten, dus mensen die gevoelig zijn voor tarwe kunnen nog steeds verteringsproblemen en een opgeblazen gevoel ervaren. Wees voorzichtig met granen als je glutenintolerantie hebt.
1. Graangewassen: gerst, gierst, haver, rijst, rogge, sorghum en wilde rijst komen allemaal uit dezelfde graanfamilie als tarwe. Het meel dat ervan wordt gemalen kan als een tarwevervanger worden gebruikt. Gerst, haver, rijst en rogge zijn goed verkrijgbaar. De minder gebruikte meelsoorten kunnen online worden gekocht of bij biologische winkels. NB: mensen met glutenallergie moeten ook gerst, gierst en rogge vermijden.
2. Niet-granen: amarant, quinoa en boekweit zijn drie graanachtige zaden die niet verwant zijn aan graangewassen. Amarant, quinoa en boekweit zijn glutenvrij en daarom niet geschikt om zuurdesembrood te maken. Er kunnen wel prima andere broden en koekjes van worden gemaakt.
3. Notenmeel: Gemalen noten zoals amandelen, hazelnoten of walnoten zijn het beste substituut voor meel om koekjes en cakes mee te maken. Maar omdat ze vanwege hun kwetsbare vetzuurgehalte (snel oxiderend) maar kort bewaard kunnen worden, is het beter om zelf je noten in een keukenmachine te malen vlak voor het gebruik. Notenmeel vereist een bindmiddel zoals eieren. Omdat kastanjes minder vet zijn dan andere noten, heeft kastanjemeel een langere houdbaarheid. Het is online beschikbaar.
4. Bonenmeel: Gedroogde bonen, zoals witte bonen, kievitsbonen of kikkererwten kunnen als tarwevervanger worden gemalen en gebruikt in combinatie met andere meelsoorten. Bonenmeel is echter niet altijd aan te raden. Het smaakt naar bonen en maakt gebak compact en moeilijk te verteren.
5. Andere meelvervangers: Aardappelzetmeel, pijlwortelpoeder en tapioca zijn verdikkingsmiddelen die in sauzen en jus worden gebruikt in plaats van tarwe. In gebak dienen deze zetmeelrijke stoffen als bindmiddel. (Met dank aan Astrid Zwart)
————————————————
Natasha Longo heeft een Mastertitel op het gebied van voeding en is een gediplomeerd fitness- en voedingscounselor. Ze heeft als adviseur gewerkt op het gebied van volksgezondheidsbeleid in Canada, Australië, Spanje, Ierland, Engeland en Duitsland.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt om zelf verder te onderzoeken of brood wel of niet voor jou is! 
Ik ben niet een gespecialiseerde voedingsdeskundige en plaats alleen artikelen of stukken ervan waar ik zelf achter sta. Niet om aan te geven dat wat ik deel voor jou het juiste is. 

Ik kan je alleen zeggen dat geen tarwebrood eten werkt voor mij en mijn PDS darmen! En ik ben blij dat ik erachter ben gekomen. 

.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *