Hoe kan je bidden?

Hoe kan je bidden?

Dit lijkt voor jou misschien een rare vraag als je altijd, elke dag structureel bid. Maar als je dat niet doet, je het even te druk hebt, je met andere dingen bezig bent, je hoofd vol en noem maar op, kan het bidden soms verwateren of weet je even niet meer hoe je het kan implementeren in je dag. En denk je: dat doe ik later wel, nu even dit en nu even dat en voordat je het weet is je dag voorbij, lig je in bed en denk je eraan dat je geen hiervoor genomen hebt, of misschien denk je er helemaal niet meer aan.

Ritme van de dag

Zelf heb ik soms perioden dat ik veel met God bezig ben, maar er zijn zeker ook tijden dat ik dat niet ben. En ik denk dat dat voor velen van ons geldt.
Bij mij is het zo dat ik s morgens al vroeger opsta i.v.m. oefeningen die ik moet doen om een beetje soepel te worden voor de dag en daarna douchen, snel aankleden, ontbijten en hopla zit ik alweer op de fiets op weg naar werk.
Vaak op de fiets praat ik met God en dank ik Hem voor de dag, maar de Bijbel heb ik dan niet bij de hand om even dieper te gaan dan alleen even zo op de fiets.
Ik weet dat God mij daar ook niet op aanspreekt, maar ik zelf merk dan wel van, nee dit was even niet goed gepland zo in de ochtend.
En vaak komt het er in de avond ook niet van, want dan zit ik gezellig beneden van alles te doen.

Bidden

Bidden is een proces waar je tijd voor moet nemen en ook wel inplannen als de dag voor jou erg druk is.
Net zoals je ook tijd moet inplannen soms om even niets te doen op je dag omdat je anders jezelf achterna gaat lopen.

Tips:
Begin de dag met gebed. Breng de dag bij Hem.
Probeer alleen te zitten, in je slaapkamer of waar jij de stilte kan vinden.
En hou je Bijbel erbij (of de app: Youversion) en een pen en papier.

Bidden kan in 5 stappen:
    1. Tijd opzij zetten.
      Dus wat ik al hierboven aangeef, tijd vrij maken/inplannen in je dag. Je kan dat de dag ervoor al doen, of een weekplanning maken als dat voor jou beter werkt. En soms kan deze tijd wat langer of korter zijn als je aan het bidden bent. Plan daarom ook niet te krap tijd hiervoor in. En kijk wat werkt voor jou. In het begin zal je misschien niet weten hoelang je hier tijd aan gaat besteden, maar na een paar weken zal je dat zeker wel weten en kan je dit beter plannen in je tijdsschema.
    2. Wees stil voor de Heer.
      Voor dat je gaat bidden is het zo belangrijk dat je stil bent. Stil zijn is niet makkelijk. Heb je een vol hoofd of denk je aan teveel dingen die je nog moet doen, neem gelijk een pen en papier en schrijf het op. Dan is het uit je hoofd en zo kan je je weer richten op je stille tijd.
    3. Dank de Heer voor alles wat Hij doet.
      Wat Hij in het verleden voor je gedaan hebt en waar Hij was op momenten dat je Hem nodig had. Of misschien zie je nu pas dat God daar was op een moment toen jij dacht: waarom gebeurd dit toch?  Vaak is dat achteraf goed te zien hoe Hij de dingen op dat moment geleid heeft. Zo mooi is dat om te zien! Lees in de Bijbel over Zijn goedheid, Zijn grootheid en Zijn genade! En lees in de Bijbel over Zijn beloften aan iedereen die in Hem gelooft!
    4. Vraag aan de Heer wat je nodig hebt.
      Vraag het eenvoudig en hoe Hij in jou kan werken. Want het is niet zo dat Hij alles geeft en doet wat je vraagt, maar Hij kan je wel leiden en laten zien hoe jij hierin kan veranderen of hoe je kan reageren in een bepaalde situatie. Als je je vraag aan Hem gevraagd hebt, geef het dan ook echt aan Hem. Laat het los en probeer er niet steeds aan te denken. En als je weer stille tijd hebt, en je worstelt met je vraag, geef het weer aan Hem. Elke keer opnieuw! Hij is zo liefdevol dat je altijd weer bij Hem kan komen met alles wat je dwarszit of wilt vertellen. En misschien heb je twijfel of God je wel kan helpen met jou situatie, zeg dat ook tegen Hem. En vraag Hem om je te helpen hiermee en met je geloof en bid dat Hij je geest open en zonder oordeel wilt houden.  Wacht met geduld op Zijn antwoord. En ik kan je vertellen uit eigen ervaring, dit kan jaren duren. Maar soms ook helemaal niet! Dus hou geduld!

We mogen verwachten en actief luisteren dat Hij tot ons spreekt!

Als je het aan de Heer geeft, zal je zien dat je dingen in een ander perspectief zal zien. Dit komt omdat je het aan God hebt gegeven en dan kan je het loslaten.
Je zal er anders in gaan staan (sterker) dan daarvoor toen je het in je eentje wilde opknappen, op jouw manier in plaats van samen met God. Het geeft je verlichting als je het aan God hebt gegeven en je zult meer overzicht krijgen! Dat wilt toch iedereen?!

Daarnaast kan je natuurlijk ook elke dag, de hele dag bidden wanneer je maar wilt! God luistert altijd! God vindt het zo fijn als we vragen om hulp bij Hem. Hij wilt ons altijd helpen. Maar onthoud, het zal niet altijd een antwoord zijn die jij graag wilt horen. Maar geloof mij, je komt er altijd sterker uit, wat God ook zegt tegen je! Hij heeft altijd het goede voor jou voor omdat Hij jou als Zijn kind ziet!

Maak je nergens zorgen over, maar vertel in gebed aan God wat je nodig hebt. Dank Hem ook voor alles. Dan zal de vrede van God, die wij met geen mogelijkheid kunnen begrijpen, jullie hart en jullie gedachten beschermen in Jezus Christus (Filippenzen 4:6-7).

Klik hier voor mijn andere blogs over gebed met tips!
En klik hier voor meer informatie over de Bijbel en meditatie!

 

Volg mij en like het!

2 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *