Als je huis je “werkplek” is geworden

Niet, of minder naar je werkplek, naar kantoor of waar je normaal heen zou moeten gaan. Het nieuwe thuiswerken moet ook wel fijn zijn voor je en niet dat je ergens zit waar iedereen ook bezig is met ander werk, schoolwerk etc.

Ten eerste is het belangrijk dat je er tussendoor wel even eruit gaat, naar buiten. Of na je werkdag even een blokje om! Even die frisse neus halen tussen het werk door is het allerbeste en dan nog een rondje lopen/fietsen per dag.
Vaak doordat je thuis werkt mis je deze wandelingen/fietstochtjes of er even uit gaan in je pauze met je collega’s en blijf je toch te lang binnen zitten.

Nog meer tips:

1. Stel een schema op.
Het opstellen van een schema kan aanvoelen alsof je een van de grote voordelen van thuiswerken opgeeft. Maar om echt de vruchten te plukken van een flexibel schema, is het absoluut noodzakelijk dat je eerst een basis legt door werktijden en niet-werktijden vast te stellen. Om dit te doen, moet je eerst uitzoeken hoeveel uur per week je nodig heeft om je taken te vervullen. 
Als je vervolgens als zelfstandige werkt of flexibiliteit heeft bij het afronden van je werk, plan dan je uren in op basis van de behoeften van je gezin en jouw eigen energiehoeveelheden. Plan bijvoorbeeld jouw meest productieve tijden van de dag voor werk gerelateerde taken waarvoor je scherp en gefocust moet zijn, of stel je uren zo in dat ze synchroon lopen met het werkschema van je partner en / of het schoolrooster van je kinderen.

2. Je kind naar de opvang brengen ook al ben je thuis.
Dit is natuurlijk niet voor iedereen zo makkelijk en je kan nu ook niet zomaar je kind wegbrengen of er moet een goede reden zijn om het wel te mogen doen.
Maar ook al mag het straks wel weer en denk je, het is wel even gezellig zo thuis, breng toch je kind weg als je thuis werkt of een dag even vrij hebt genomen. Neem die dag om uit te rusten en voel je niet schuldig dat je het gedaan hebt!

3. Richt een werkruimte/ kantoorruimte in.
Een zelfgemaakte kantoorruimte stelt je in staat om fysiek van je persoonlijke leven naar je werk te gaan, ook al bevinden ze zich beide onder hetzelfde dak. De ideale werkruimte thuis zorgt ervoor dat je uit de buurt bent van gezinsleden en huishoudelijke activiteiten. Een kamer met een deur is ideaal. Maar als dat geen optie voor jou is, gebruik dan een scheidingswand om jouw kantoorruimte af te scheiden.

Tip voor thuiswerken: zorg voor een georganiseerde werkruimte.

4. Houd je werkplek georganiseerd.
Zodra je jouw kantoor hebt opgezet, moet je het georganiseerd houden om productief te zijn en te blijven!
Houd je bureau netjes  door middel van (goedkope Action) bureaubakjes, een trolley naast je bureau of een ander systeem om alles netjes te houden. Zo blijft het overzichtelijk en is ook goed voor een rustige mind.
Als je je bureau ook voor persoonlijke dingen gebruikt (zoals ik mijn Happy Planner hobby), zorg er dan voor dat je jouw bureau aan het eind van de dag opruimt! En hou alles bij elkaar!
En zodat je tijdens je vrije uren gemakkelijk kan overschakelen van je werk taken naar je persoonlijke taken.

5. Maak er een gewoonte van om te plannen en doelen te stellen!
Een van de uitdagingen bij thuiswerken is dat het gemakkelijk is om afgeleid te worden door huishoudelijke taken die gedaan moeten worden. Duidelijke doelen stellen en je dag goed plannen helpen deze afleiding tot een minimum te beperken en te helpen om gefocust en enthousiast te blijven tijdens je werk.

Bij het maken van een planning (schema) is het belangrijk dat je eerst een basis legt door werktijden en niet-werktijden vast te stellen. Om dit te doen, moet je eerst uitzoeken hoeveel uur per week je nodig hebt voor al je taken. Zowel je werktaken, als je taken binnen je gezin.
Plan bijvoorbeeld jouw meest productieve tijden van de dag voor werk gerelateerde taken waarvoor je gefocust moet zijn in de ochtend (als dat voor jou de productiefste tijd is van de dag) of stel je uren zo in dat ze synchroon lopen met het werkschema van je partner en/of het schoolrooster van je kinderen.

Het 168 uren schema & dag schema.

Zelf plan ik ook elke dag mijn dag en ik werk niet eens vanaf huis.
Een planning maken elke dag helpt mij om niet afgeleid te zijn van andere dingen die ik ook moet doen of gewoon even dom scrollen op IG en FB.
Wat voor mij werkt is het 168 uren weekschema. Dat is een urenschema van elke dag, de hele week.
Zo zie je wanneer je moet werken, hoeveel tijd je over houdt voor jezelf en je gezin en waar er misschien dingen anders moeten worden gepland. Sommige planningen werken gewoon niet en in een schema zie je gelijk wat goed en niet goed is.

Deze planning zal je helpen om structuur aan te brengen in je werkweek en zal de verleiding van afleiding door bijvoorbeeld het huishouden verder verminderen.

9. Neem je pauzes.
Neem tijdens je werkdag pauzes, net zoals je zou doen wanneer je wel op je werk bent. Maak een  lunchafspraak met je vriendin of collega. Of maak voor jezelf een luxe lunch, gewoon thuis!
Tijdens je pauze heb je ook even de tijd om een wasje op te vouwen of een snelle boodschap te doen.

10. Neem vrije dagen!
Ook als je thuis aan het werk bent, de hele week, maand en misschien wel het hele jaar, is het belangrijk dat je ook je vrije dagen neemt. Ook al voelt het misschien niet echt als vrij zijn, het is belangrijk om even los van je werk te zijn. Al is het maar 1 dagje in een werkweek!
Echt weg gaan naar het buitenland kunnen we nu natuurlijk niet, maar in Nederland is nog zoveel te ontdekken!

Volg mij en like het!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *