Journaling, goed voor je mind

Journaling. Schrijven. Dagboek. Offline.
Het van je afschrijven. Je gedachten laten gaan op papier.

Tegenwoordig is (bijna) alles op je computer. Heel handig natuurlijk maar voor mij was en is schrijven belangrijk.
Dat kan natuurlijk in elk soort boekje. Een bullet journal is wel fijn omdat je daar in kan schrijven, maar ook in kan tekenen bijvoorbeeld omdat het een boekje is met dots in plaats van lijnen.
De dag beginnen met je miracle morning en een stukje journaling.
Je gedachten van je af schrijven om goed en positief de dag te beginnen.
Of in de avond voordat je gaat slapen om de dag door te nemen hoe het was gegaan.
Je kan klein beginnen en dat later uitbreiden met lijstjes maken van welke films/series je wilt gaan kijken, je “mood” bijhouden voor een maand, je “vision board” maken, een pagina met welke reizen je nog wilt maken, je wellness bijhouden van je sport, wat je eet en/of mentaal, of een tracking van je medicijnen of welke planten je nog wilt kopen. Je kan alles maken wat je maar wilt! (zie bij pinterest: bullet journal list)

Mijn ervaring

Ik heb altijd al dagboeken gehad en toen ik ouder werd werd dat minder, maar jaren geleden begon ik met een bullet journal (Leuchtturm1917) en maakte ik mijn eigen agenda pagina’s, lijstjes etc en ook een gedeelte als journal. Toch miste ik vrolijkheid in mijn bullet journal en ging ik verder kijken.
Toen kocht ik diverse Happy Planners. Agenda’s, notebooks en stickers.
Het heeft mij heel erg geholpen toen ik een hele lange periode thuis zat in verband met mijn hernia.

Happy Planner

Ik zat thuis, deed praktisch niets en had dus ook niets om naar uit te kijken. Mijn agenda was LEEG. Toen ben ik begonnen met mijn Happy Planner (HP).
De week beplakken met HP stickers. Een HP wellness planner, een HP faith planner en een HP budget planner, dan dit alles combineren en je hebt een “frankenplanner” (zoek maar op Youtube hiernaar).
Op FB zijn er meerdere groepen hiervan en op Instagram haalde ik weer mijn inspiratie vandaan.
En vond ik het leuk om te zien dat ik op een dag toch wel wat had gedaan. Al was het maar toen even de kamer stofzuigen of lekker in de tuin zitten. Al met al kreeg ik wat positieve vibes! En dat alleen maar van een planner! Niet alleen daardoor natuurlijk, maar het heeft zeker wel geholpen. En een beetje crea zijn met stickers 😉 vond ik erg leuk om te doen. 
Ik kon niet meer zonder. 

En wat heb ik nu?

Nu heb ik al een paar jaar geen Happy Planner meer als agenda. Ik heb wel nog een memory planner van de HP. Dit is een planner wat je kan gebruiken als fotoboek, maar dan toch anders. Want het zijn geen kale bladzijden zoals een normale fotoboek, maar het zijn bladen die bewerkt zijn en dan ruimte voor foto’s maar ook voor tekst. 
Zelf vind ik dit super leuk en zal ik nog een keer wat foto’s laten zien hiervan. 

Op dit moment heb ik een Purpuz planner. Een mooie planner zonder poespas en kleuren die mij rust geeft en een uren dagplanning heeft zodat ik per uur kan plannen. Zo zie ik wat ik gedaan heb, wanneer ik rusttijd heb (dit plan ik ook in van te voren), wanneer ik moet koken, tijd voor mijn gezin en afspraken. 
Ik krijg er een mooi overzicht van. 
Ook is dit een speciale planner voor je doelen. 
Aan het begin van deze planner staat je routemap hoe je dit moet gaan doen en indelen per maand, week en hoe je ervoor staat met je doelen. Voor mij werkt dit heel goed. Zeker omdat ik zie wat ik moet en wil doen die maand, hoe lang ik er over wil gaan doen en hoe ik het per week wil implementeren. 

Persoonlijk kan ik zeggen dat mijn hoofd hier leeg van wordt en ik heb nu veel beter overzicht van wat ik gedaan heb (lees: productief of niet) en wat niet. Want ja, mijn to-do lijstjes gaan niet altijd helemaal goed…(misschien herkenbaar).

Schrijven is altijd goed om je gevoelens te uiten.
Het is ook goed als je ergens druk mee bezig bent en je denkt toch de hele tijd maar aan iets wat je niet moet vergeten. Schrijf het gelijk op! Dan ben je het kwijt en kan je verder gaan.
Voor het slapen gaan is het ook fijn om dingen en de dag van je af te schrijven. Dan ben je het kwijt en krijg je ook rust van voor het slapen gaan. 
Zelf maak ik ook altijd een lijstje van 5 dingen waar ik dankbaar voor ben. Ook dit maakt mijn dag positiever en zie ik de dag ook anders. 
Vaak onthoud je de mindere dingen van een dag, maar als je bewust bezig bent met juist de positieve dingen merk je dat er toch wel wat waren die dag.

Ook heb ik altijd een klein memo boekje mee in mijn tas voor zulke dingen, op mijn werk of onderweg. Zeker nu na mijn ongeluk waardoor ik nu een NAH vrouw ben geworden, kan ik niet zonder. Door het ongeluk is mijn korte termijn geheugen beschadigd en onthoud ik niet alles meer. Een boekje hiervoor is echt heel handig! En voel mij hier ook meer zeker door. 
Ik bedoel, het is wat het is en het heeft tijd nodig om te herstellen en als een boekje hierbij helpt, dan is dat super fijn! 

Vertel mij jouw ervaring met journaling / jouw planner.

 

Volg mij en like het!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *